2 VY A VÁŠ AUTOMOBIL

Aby ste sa stali majiteľom automobilu, musíte si to najprv veľmi priať. Ak ste zdravý, t. j. ak vám nejaký telesný nedostatok nebráni riadiť automobil, ak ste zarobili, našetrili, vypožičali alebo vám podarovali príslušný obnos, ak ste úspešne zložili skúšky a dostali vodičský preukaz, v najbližšom čase sa objaví automobil na prahu vášho domu. Ako vidíte, takmer všetky podmienky sú objektívne a preto sa majiteľmi automobilov stávajú aj tí, ktorí by vzhľadom na svoje subjektívne vlastnosti nemali vlastniť automobil. Ak sa pripravujete stať sa majiteľom automobilu, nie je zbytočné si pospytovať svoje svedomie. Ak vynadáte alebo odstrčíte svojho suseda v autobuse alebo v električke, pokazíte iba náladu jemu a okoliu. Ďaleko horšie môžu byť následky, ak sa takýto človek posadí za volant automobilu. Skúsenosti ukazujú, že vlastný automobil málokomu zlepšuje povahu, naopak, automobil povahu majiteľa zvýrazňuje. Treba si uvedomiť, že vodiči automobilov - amatéri sú v porovnaní s vodičmi iných dopravných prostriedkov v najnevýhodnejších podmienkach. Koľajové vozidlá majú koľajnice, lokomotívy obsluhujú vyučení a skúsení strojníci. Na vode a vo vzduchu je výhoda koľajníc vykompenzovaná volným priestorom, početnou posádkou a dômyselným navigačným systémom. Oproti tomu automobily riadia milióny ľudí so sotva dostatočnou prípravou, rozličným charakterom, náladami a vlastnosťami a pri protismernej jazde rozdeľuje ich len uzučký pásik asfaltu. Koľko pozornosti a dôvery musí so sebou viezť každý v automobile, aby v týchto zložitých, takmer kritických podmienkach zachoval život a zdravie sebe, svojim kolegom na ceste i svojmu okoliu. Vy spolu s automobilom vytvárate jednotný systém. Normálna, dlhotrvajúca bezporuchová prevádzka závisí od stavu jedného i druhého. Keďže aktívnym činiteľom v tomto systéme ste len vy, len vy zodpovedáte za seba i za automobil. Už prešiel ten čas, keď človek považoval za potrebné dobre ovládnuť anatómiu automobilu, kým sa posadil za jeho volant. Teraz sa všetko veľmi zjednodušilo. Nový automobil môže dlhý čas nerobiť starosti a keď uplynie lehota, predvídavo stanovená výrobcom, skúsení majstri autoservisu vykonajú všetky potrebné práce. Teoreticky je to všetko správne, ale život vnáša svoje korektúry. V autoservise niet volného miesta do poradia, prípadne vás lehoty zastihnú uprostred cesty a do autoservisu je ďaleko. Tu pomôžu len vlastné vedomosti a skúsenosti. Znalosť automobilu vám umožňuje ho cítiť, ovládať ho lepšie a hospodárnejšie a prísť mu na pomoc so znalosťou veci v akútnej chvíli.

Automobil je treba mat rád. To nie sú veľké slová. Treba ho mať rád ako milovanú vec, ako predmet, ktorí prináša radosť, šetrí čas a pomáha v záležitostiach, od stavu, ktorých záleží zdravie i život. Niektorí potmehúdi hovoria, že muži sa teraz hlavne venujú automobilom. Toto tvrdenie má možno svoju príčinu, ale, žiaľ, nie každý majiteľ sa skutočne venuje svojmu automobilu. Koľkým nešťastiam by sa dalo zabrániť včasnou výmenou ojazdených pneumatík, vyvážením kolies a správne nastavenými prednými a zadnými brzdami. Aj tu platí poopravené staré príslovie : "Aký pán, taký je aj jeho automobil." Ak ste disciplinovaný, poriadkumilovný, a cieľavedomý, váš automobil bude mat spoľahlivého a verného priateľa. Majte na pamäti, že tieto vlastnosti (i mnohé iné) by mal mať každý majiteľ automobilu. Ak dnes tieto vlastnosti ešte celkom nemáte, nezúfajte, ešte máte na to čas.

Aby ste sedeli za volantom s istotou

Konečne ste si sadli za volant automobilu, prvého vo vašom živote ! Buďte hrdý, ale nezabúdajte, že ste vo vedení automobilu nováčik. Každým dňom sa do hlučného prúdu vlievajú nové rôznofarebné automobily, každým dňom sa rodia noví a noví vodiči - amatéri, ktorí sú len málo oboznámení so všetkými podrobnosťami svojej novej záľuby. Nejazdite bez poznávacej značky. V deň zakúpenia automobilu zaevidujte ho na príslušnom DI VB.

Kým sa posadíme za volant

Len čo máme automobil, nič nás už neodradí od jazdy. Chceme ísť na výlet za mesto, podeliť sa o radosť s našimi blízkymi, navštíviť priateľov na chate a ukázať im nového "člena rodiny". Toto sú všetko prirodzené pohnútky a na ich ovládnutie niet síl.

Kým začneme používať automobil ako doplnok nevyhnutných požiadaviek, je potrebné vykonať nasledovné úkony:

Niektorí automobilisti skrášľujú svoj automobil dekoratívnymi pásmi na karosérii, samolepkami na prístrojovej doske i na sklách, ozdobami, ktoré visia na zrkadle, záclonkami a pod. Tieto predmety však znižujú viditeľnosť, odpútavajú pozornosť, prekážajú. Ostatne, tieto predmety sú FMD vyhláškou č. 90/ 1975 Zb. zakázané. Tak isto je zakázané inštalovať do automobilu iné zvukové húkačky, ako tie, ktoré sú určené výrobcom pre daný automobil.

Priemyslová výroba a predaj automobilových doplnkov a príslušenstva v ČSSR je povolená len pre výrobky, schválené MV ČSSR. Všetky individuálne vyrobené doplnky (aj autoantény) musia byť schváleného typu. Poťahy na sedadlá sú užitočné, pretože sedieť na sedadle s koženkou ľubovolného typu nie je veľmi príjemné. Pociťujeme to najmä v lete. Aj textilné poťahy opierok hlavy sú účelné. Majiteľom pohodlných automobilov Lada 1500 a Lada 1600 odporúčame zakryť kovralové koberčeky špeciálnymi gumovými poťahmi, ktoré sú v predaji. Je síce príjemné mať pod nohami koberce, ale nečistoty sa z nich ťažko odstraňujú. Môžete si vybrať.

Bežná, nie športová jazda automobilom je tiež šport. Na vedenie automobilu treba silu, vytrvalosť, vôľu, charakter, otužilosť a pozornosť. Všetky tieto vlastnosti sa rozvíjajú a zdokonaľujú v procese jazdy. Jazda, to je tréning a čím viacej jazdíme, tým rýchlejšie nadobúdame návyky a istotu. No, pre toto je treba aj čas - mesiace a roky.

Automobil sa pohybuje, manévruje, zastavuje sa a toto všetko sa deje podľa vôle vodiča. Iba rozum dovoľuje využiť účelne možnosti automobilu. Jednou z týchto možností je rýchlosť. Aký pôžitok je rýchla jazda automobilom. Pôžitok z rýchlej jazdy nesmie zvíťaziť nad voľbou bezpečnej rýchlosti, dovoľujúcej prispôsobiť sa podmienkam na ceste.

Na dobrej ceste pri dobrých poveternostných podmienkach možno sa vyhnúť v kritickej situácii havárii prudkým zabrzdením a vybočením mimo vozovku. V zime sú takéto manévre prakticky nemožné. Preto na klzkej alebo zasneženej vozovke zabudnite na rýchlu jazdu. Radšej si spomeňte na to, že kým na suchej ceste je pri rýchlosti 60 km/h brzdná dráha automobilu 40 až 45 m, na klzkej ceste sa predlžuje na 90 až 100 m. Voľba primeranej rýchlosti spočíva v možnosti jej včasného prispôsobenia okolitým podmienkam.

Je veľa okolností, ktoré vplývajú na bezpečnosť jazdy. Niet medzi nimi druhoradých, pretože je úplne jedno, ktorá nepredvídaná okolnosť zapríčinila haváriu.