Treba podotknúť, že napriek veľkej spoľahlivosti mechanizmu spojky automobilov Lada bývajú s ňou starosti už po 5000 až 10 000 km, ktoré sú v 99 prípadoch zo 100 zavinené majiteľmi automobilov. Poruchy spojky bývajú prevažne dôsledkom chýb pri jej používaní.
Všimnite si polohu vašej nohy pri jazde automobilom. Väčšina začiatočníkov jazdí tak, ako keby mali nohu priviazanú k pedálu spojky. Pre spojku je najhoršie, ak vodič - začiatočník nezbadá, že začne preklzávať. Ak včas nezasiahne niekto skúsenejší, takáto spojka sa veľmi skoro zničí.
Poruchy spojky môžeme rozdeliť do dvoch kategórií: odstrániteľné bez demontáže a odstrániteľné len zámenou opotrebovaných súčiastok za nové. Do prvej kategórie patria poruchy, spojené s nesprávnym volným chodom pedála spojky a so zavzdušnením hydraulického systému ovládania spojky. Volný chod pedála spojky je veľmi dôležitý faktor, ktorý vplýva na správnu funkciu a životnosť spojky. Od veľkosti volného chodu závisí práca spojky bez prekĺzavania. Nedostatočné vypnutie spojky je často sprevádzané hlučným zaraďovaním prevodových stupňov, je zapríčinené zväčšením volného chodu spojky. Ako sa odstraňuje takáto porucha, je uvedené na str. 55. Ak sa do hydraulického systému dostal vzduch, treba v prvom rade zistiť, ktorá súčiastka, alebo, ktorý netesný spoj toto zavinil. Treba pozorne prehliadnuť celú trasu od nádržky s kvapalinou až po pracovný valček ovládania spojky. Nasávanie vzduchu môže byť zapríčinené prasklinami v potrubí, ak sú poškodené tesniace krúžky hlavného valca alebo pracovného valčeka. Kade uniká kvapalina. tade sa môže do systému nasávať vzduch. Rúrky s prasklinami, prirodzene, vymeníme za nové a celý systém preplácanemé a odvzdušníme. Ak vyteká kvapalina z hlavného valca alebo prarnvného val8eka, musíme ich demontovať, rozobrať a vymeniť tesniace krúžky - najpravdepodobnejšie zdroje netesností.
Ak treba zameniť niektorý mechanizmus alebo súčiastku hydraulického ovládania spojky, musíme predovšetkým vypustiť zo systému brzdovú kvapalinu. Robí sa to jednoducho. Jeden koniec hadičky navlečieme na nátrubok odvzdušňovanej skrutky 2 (obr. 42) pracovného valčeka a druhý koniec dáme do čistej nádoby. Uvoľníme skrutku o polovicu až trištvrtinY otáčky a stláčame pedál spojky tak dlho, kým všetka kvapalina z hydraulického systému nevytečie. Predpokladajme, že sme pri kontrole zistili. ~ kvapalina vyteká z hlavného valca. Toto je už porucha, patriaca do druhej kategórie. Valec musíme demontovať, rozobrať a zameniť chybné súčiastky. Na demontáž hlavného valca stačí odskrutkovať dve matice, ktorými je
|
Hlavný valec musíme rozobrať v priaznivých podmienkach, to znamená na Listom stole, majúc po ruke nádobku s brzdovou kvapalinou, štetec na umývanie súčiastok a handričku, ktorá nepúšťa vlákna. Zvlášť treba dohliadnuť na to, aby sa súčiastky hlavného (i pracovného) valca nedostali do styku s olejom, benzínom, petrolejom, alebo motorovou naftou. Pamätajte si, že gumové súčiastky, pracujúce v prostredí brzdovej kvapaliny, neznášajú uvedené kvapaliny.
Pri rozoberaní najprv snímeme gumovú ochrannú manžetu (prachovku) 8 (obr. 43), a poistný krúžok 9, potom piest 10, tesniace manžety I 1 a 14, plávajúci piest 12 a pružinu 1 7. Po rozobraní hlavného valca skontrolujeme jeho vnútorný povrch. Musí byť zrkadlovo lesklý, bez škrabancov alebo rysiek.
Ak zameníme tesniace manžety za nové a premyjeme všetky súčiastky v brzdovej kvapaline, môžeme hlavný brzdový valec zložiť a namontovať na miesto. Pred zložením smieme mazať súčiastky len brzdovou kvapalinou. Ak všetky podozrenia smerujú ku gumovým súčiastkam pracovného valčeka, treba ho demontovať. Odpojíme pružinu 6 (pozri obr. 9), odpojíme rúrku, uvolníme piestovú tyčku a vyskrutkujeme dve skrutky pripevnenia valčeka. Valček začíname rozoberať odstránením ochrannej manžety (prachovky) .5 (pozri obr. 42). Potom vyberieme piestovú tyčku 6 a piestik 7. Piestik vytlačíme stlačeným vzduchom, ak pripojíme hadicu hustilky k nátrubku a (uzavrieme prstom) otvor pre zátku v telese. Aby sme mohli rozobrať piest, vyberieme poistný krúžok 12, podložku 1 I a pružinu 10. Po zámene tesnenia 8 alebo prstenca 4 a umytí telesa 3, zátky 1 i všetkých rozobraných súčiastok v brzdovej kvapaline pracovný valček zložíme a zamontujeme na miesto.
Zavzdušnenie systému ľahko poznáme podľa správania sa pedála spojky: Bude sa dať ľahko stláčať (prepadáva sa). Odvzdušnenie systému je jednoduché, len je na to treba dvoch pracovníkov a rampu alebo montážnu jamu. Úkon je podobný odvzdušňovaniu bŕzd a robí sa nasledovným spôsobom:
pri odvzdušňovaní dbáme o to, aby koniec hadičky bol stále ponorený v brzdovej kvapaline, a aby v zásobnej nádržke bolo stále dosť kvapaliny, v opačnom prípade sa systém opäť zavzdušní.
Do druhej kategórie môžeme taktiež zaradiť:
Aby sme zistili, ktorá zo súčiastok spôsobuje nedostatočné vypnutie spojky musíme spojku demontovať a všetky súčiastky prezrieť. Spojku demontujeme na rampe alebo nad montážnou jamou. Dostať sa k spojke nie je jednoduché. Demontáž spojky nie je zložitá, ale prácna, lebo spojka je namontovaná medzi motorom a prevodovkou. Pri demontáži spojky musí automobil spoľahlivo stáť na rampe alebo nad montážnou jamou s klinmi pod prednými kolesami a odľahčenou zadnou nápravou, ktorú podložíme podperami, pod zadnými konzolami pre zdvihák. Keďže budete musieť pod automobilom ručne otáčať spájací hriadeľ, musíte mať radiacu páku v neutrálnej polohe. Taktiež musíme odpojiť akumulátor. Aby sme sa dostali k spojke, musíme demontovať prevodovku. Túto prácu začíname v kabíne automobilu nasledovným postupom:
|
1 - knnanla slmjknvehn a hrzdnvehn Pcdála. 7 ~ háfik. 7 - IwailOnvada Pružina. 4 - vramá Pružina Pedfla. 7- nhmnla.:v:,e ra,.ihu Id,n:::l hadála. n - Pcdál sP`Ikv. '-.IYtka. N-Prachnvka. 9-prisrnÝ kniiok. 111~ Piea IyttY. 11. 14-h,o:.:c..enO,::I: P~rwr:l.":~ho~ama.l: r,tuPnŕ~rvor.l5 valca. I -Preqí3fadolvorp:cnu. m-Pramvnákdova '-Pruima Ix-rcsnen,e.lw--ay7ka,Io-IclesohlavrrfMmala,ll-vyrovnávacinlvor,ll-resneniePrSojtt. 1.7 ~ Priqyka. 14- PnisInÝ kruiok |
Uvoľnenú prevodovku musíme opatrne vysunúť nazad, až kým koniec spojkového hnacieho hriadeľa nevýjde zo spojky. Koniec spojkového hriadeľa sa nesmie za žiadnych okolností oprieť o výtlačnú prírubu prítlačnej pružiny spojky.
Teraz máme hotových 95 % práce. Zostalo iba odskrutkovať spojku od zotrvačníka motora. Pre každý prípad si označíme vzájomnú polohu spojky a zotrvačníka. Budeme to potrebovať pri spätnej montáži, ak budeme dávať nazad starú spojku. Po uvolnení skrutiek snímeme spojku spolu s prítlač ným tanierom. Robíme to opatrne, aby nám nevypadla (najmä nie na nohy) spojková lamela, ktorá je medzi zotrvačníkom motora a prítlačným tanierom spojky.
Obhliadka súčiastok vám napovie, čo treba urobiť ďalej. Ak je spojková lamela prehnutá alebo jej obloženie je deformované, treba ju zameniť. Ak sú zlámané pásiky, ktoré spájajú plášť spojky s prítlačným tanierom alebo ak sú uvolnené nity výtlačnej pružiny, treba zameniť plášť spojky spolu s prítlačným tanierom. Stáva sa, že príčinou neúplného vypínania spojky je zadieranie náboja spojkovej lamely na drážkach hnacieho hriadeľa spojky, t. j., že na drážkach hriadeľa alebo náboja lamely sú zádery, ktoré nedovotujú, aby sa lamela volne posúvala. Túto chybu odstránime nasledovne: zistené zádery obrúsime brúsnym papierom, vyčistíme drážky a namažeme tenkou vrstvou tuku LSC-15 alebo Litol-24. Ak sme si objasnili všetky otázky, ktoré nás zaujímali, môžeme spojku namontovať nazad. Okrem náradia zo súpravy automobilu, potrebujeme ešte starý vyslúžilý spojkový hnací hriadeľ alebo prípravok, ktorý ho imituje. Hriadeľ alebo prípravok potrebujeme, aby sme dodržali súosovosť spojkovej lamely s ložiskom kľukového hriadeľa. Pri montáži prevodovky vo väčšine prípadov spojkový hnací hriadeľ nevchádza do náboja spojkovej lamely kvôli nesprávnej vzájomnej polohe drážok. Aby sme prekonali túto prekážku, zaradíme niektorý prevodový stupeň a otáčajúc prírubou (na opačnej strane prevodovky) pomáhame spojkovému hriadeľu nájsť si svoje miesto.
Aby sme si nezmýlili správnu polohu spojkovej lamely, pripomíname: Spojková lamela má byť obrátená vystupujúcou časťou náboja s prstencavolu drážkou smerom k prevodovke, potom priložíme plášť spojky v zostave s prítlačným tanierom a až potom centrujeme plášť a spojkovú lamelu voči ložisku tým, že zasunieme do nich starý hriadeľ alebo prípravok. Vystredený plášť priskrutkujeme k zotrvačníku a potom namontujeme všetko to, čo sme odmontovali.
Táto porucha vzniká pri prekĺzavaní spojky, čo je príčinou, že sa celý hnací moment kľukového hriadeľa neodovzdáva na hnacie kolesá a automobil prestáva byť poslušný. Neposlušnosť sa prejavuje napríklad tým, že pri prudkom stlačení pedála akcelerátora sa automobil neponáhľa s rozbehom alebo sa rozbieha trhane, pričom spotreba paliva narastá. Niekedy je možné zistiť túto poruchu podľa špecifického zápachu, ktorý vydáva páliace sa obloženie. Poznáme ešte jeden starý spôsob zisťovania prekĺzavania spojky. Na stojacom automobile s motorom v chode zatiahneme na doraz parkovaciu brzdu. Vypneme spojku a zaradíme prevodový stupeň. Potom plynule stláčame pedál akcelerátora a pomaly púšťame spojku. Ak sa motor zastaví, je spojka v poriadku. Ak spojka prekĺzuje bude motor pracovať aj pri úplne uvolnenom spojkovom pedále.
Aké sú príčiny neúplného zapnutia spojky?
Teoreticky je možné. že porucha je spôsobená napúčaním gumových súčiastok hlavného valca alebo pracovného valčeka spojky a prekrytím kompenzačného otvoru, ale to by sa musel do brzdového systému dostať olej, benzín alebo petrolej.
Zvýšený hluk pri vypínaní spojky spôsobujú obyčajne ložiská: výtlačné ložisko spojky a ložisko hnacieho hriadeľa prevodovky. Poškodené ložiská zameníme za nové. Zvýšený hluk môže vznikať, ak sa v dôsledku prílišného opotrebovania zväčšia vôle v drážkach náboja spojkovej lamely a spojkového hnacieho hriadeľa. Žiaľ, v domácich podmienkach sa drážkovanie nedá regenerovať, preto je treba obe súčiastky zameniť za nové.