V zákrute sa všetky kolesá automobilu otáčajú. Aby sme vylúčili možnosť prekĺzania kolies, musia sa predĺžené osi všetkých štyroch kolies pretnúť v jednom bode - v strede otáčania automobilu.
Vonkajšie koleso prechádza v zákrute dlhšou dráhou, ako vnútorné. Vnútorné sa zasa vychyľuje o väčší uhol, ako vonkajšie. Túto geometriu zabezpečujú vhodne tvarované páky a ťahadlá riadenia. Ak sú správne nastavené všetky súčiastky a mechanizmy riadenia, je zabezpečené normálne riadenie automobilu a teda aj bezpečnosť jazdy.
Poruchy v riadení vznikajú prevažne vinou vodiča automobilu (deformácia, nepravidelná údržba), ale aj čas starnutia má tu svoj podiel. Z najznámejších porúch riadenia môžeme uviesť nasledovné.
Aby sme mohli zmerať volný chod volantu, musíme najprv očistiť všetky súčiastky riadenia, prevodovku riadenia a nastaviť kolesá do priameho smeru. Pootáčaním volantu (do okamihu, keď sa začnú kolesá vychyľovať) zistíme jeho volný chod. Túto veličinu môžeme určiť presne, ak máme na t prístroj. Ak ho nemáme, zmeráme volný chod dĺžkou obvodu volantu,, Volný chod volantu by nemal prevyšovať l8° alebo 18 až 20 mm na jeho obvode.
Ak takáto porucha vznikla, dá sa automobil riadiť oveľa ťažšie. Automobil je nestabilný a v zákrutách kolesá reagujú s oneskorením. Hlavné príčiny veľkého voľného chodu volantu môžu byť:
1. uvoľnené pripevnenia súčiastok (skrutiek pripevnenia prevodovky riadenia ku karosérii, uvolnené matice pripevnenia čapov guľových kĺbov v ťahadlách riadenia). Poruchu odstránime utiahnutím skrutiek a matíc;
2. zväčšené vôle v guľových kĺboch ťahadiel riadenia, v nábojoch predných kolies, v závitovkovom prevode, v ložiskách závitovky. Vôle vo vymenovaných častiach skontrolujeme s pomocníkom, samozrejme na rampe alebo nad montážnou jamou. Najprv skontrolujeme vôľu guľových čapov riadenia v smere osi čapu. Pracujeme s pákou a vhodnou podperou a páčime teleso guľového kĺbu pozdĺž osi čapu. Ak je vôľa v rozmedzí I,(1 až 1,5 mm, je kĺb v dobrom stave, t. j. jeho puzdro nie je zaseknuté. V guľových kĺboch nemá byt nijaká vôľa. Presvedčíme sa o tom pootáčaním volantu na obe strany. Ak sme predsa len zistili v niektorom kĺbe vôľu, musíme ho zameniť. Ak kontrolujete vôle v kĺboch, nezabudnite skontrolovať aj ich ochranné manžety. Dobrý stav ochranných manžiet je zárukou neobmedzenej služby samotného guľového kĺbu. Aby sme odstránili vôľu v prevodovke riadenia, postavíme kolesá do priameho smeru, uvoľníme maticu a uťahujeme nastavovaciu skrutku, kým vôľa nezmizne. Potom, zaisťujúc skrutku proti pootočeniu, utiahneme maticu.
Nadmernú vôľu v ložiskách závitovky prevodovky riadenia je možné vymedziť. Riadiace kolesá nastavíme do priameho smeru a pootáčajúc volantom pozorujeme, či sa mení vzdialenosť medzi bočnou stenou 3 (obr. 46) prevodovky riadenia a značkou B na hriadeli závitovky. Ak sa vzdialenosť mení, je v ložiskách závitovky vôľa.
Vôľu v ložiskách závitovky nastavujeme nasledovným postupom:
|
Ak porucha vznikla po náhodnom nabehnutí na prekážku, treba skontrolovať ťahadlá riadenia. Zohnuté páky sa väčšinou zamieňajú, zriedka vyrovnávajú, v každom prípade však je potrebné znova nastaviť geometriu predných kolies. Stáva sa, že sme ťažký chod volantu zistili po skončení údržby alebo opravy. Stačí príliš utiahnuť maticu osi hlavnej páky riadenia a volant sa prestane ľahko otáčať. Ak trocha uvolníme maticu, poruchu odstránime.
Ak sa zväčšia vôle v spojení súčiastok sústavy riadenia alebo ak sú uvolnené ich spoje, môžeme počuť za jazdy a najmä v zákrutách klopanie. Po kontrole spojov, ich utiahnutí a nastavení vôlí klopanie prestane. Ak sme všetky tieto úkony urobili a klopanie neprestalo, je potrebná dôkladnejšia prehliadka. Ak sa opotrebovali funkčné plochy kladky, závitovky a ich ložísk (toto sa môže stať, ak nie je v prevodovke riadenia olej alebo ak je ho málo, prípadne ak je olej nekvalitný), vznikajú v prevodovke riadenia vôle, ktoré vydávajú klopanie, zapríčiňujú kmitanie kolies (predných), a sťažujú riadenie. Najchúlostivejšie súčiastky sú závitovka a kladka. Medzi týmito súčiastkami vzniká vôľa najskôr. Potom sa objaví axiálny posuv závitovky a jej hriadeľa. Opotrebované súčiastky nemožno opraviť, treba ich zameniť. Tieto práce je účelné robiť v autoservise.